KapotgeSWOT: een korte analyse – #7

Spread the love

Met het welberekend risico wollig te klinken: het postcoronatijdperk komt eraan. Dat is, afhankelijk van hoe lang deze coronaperiode nog duurt, alle grote golven en curves inbegrepen, toch iets om nu al even bij stil te staan. Dat die periode een nieuw tijdperk inluidt, dat zullen we nog moeten zijn. Hoe dan ook, het brengt enkele kansen en mogelijkheden met zich mee, maar ook enkele bedreigingen. Ik wil het geen SWOT-analyse noemen (na drie jaar sociaal werk ben ik wat kapotgeswot), maar het zou zoiets kunnen zijn.

Strenghts and opportunities

Met onze quarantaine-ervaringen redden we de mensheid. Het upscalen van enkele regionale initiatieven zou de wereld veranderen. In Vlaanderen voerden we online- en pre-teaching in, vijf dagen tussen beslissing en uitvoering. Alle jongeren: school komt naar u toe. Speeltijden exclusief. Mochten we die drive, technologie en wetenschap gebruiken om, na dit coronaexperiment, misschien alle kinderen, wereldwijd, toegang te geven tot educatie, dan zou dat een mooi gevolg zijn. Dan rollen we Bednet en SmartSchool uit, wereldwijd. Ook voor die 58 miljoen kinderen die nooit naar school gaan. En dan maken we een Bednet voor de ouders, maar dat noemen we anders. En lespakketjes? Die vertalen we. Klaar is kees. Misschien zit er tussen één van die 58 miljoen nieuwe leerlingen wel iemand die een vaccin vindt, klimaatopwarming effectief durft te bestrijden en de ballen aan zijn lijf heeft om dat algemeen griepvaccin op de markt te brengen.

En als we aan dit tempo zelf brood blijven bakken, bananen- spelt- of ander, dan kunnen we ook nog een deel van de honger de wereld uit helpen. We gebruiken onze nieuwe skills om ook die structurele ongelijkheid op globaal niveau te bestrijden. En we doen eindelijk met de Europese Unie waar we die voor gemaakt hebben. Niet als marktkraker en betuttelende schoonmoeder, maar als een vehikel voor collectieve vooruitgang.

Weaknesses and threats

Het is oppassen geblazen voor smartphones, tablets en uurwerken vol verklikkersoftware. Waar, wanneer en met wie. Hoe ver en hoeveel risico. Met risicotargets per dag, als een omgekeerd stappenaantal, de nieuwe fixatie van het volk. En wat met nieuwe relaties? Zetten die hun startdatum op de eerste aanraking?

“Weet je nog? Toen we besloten op één meter afstand te blijven en een hand te geven? Mooi was dat.”

Kinderen volgen halftijds les online, exclusief speeltijd. Ouders krijgen speeltijdpauze’s om de kinderen te entertainen, tussen twee meetings door. Koffiepauze’s al rechtstaand in de tuin. Een kind kost een huis maar je krijgt er gratis hereducatie bij , vanaf nu leer je bij ieder kind je tafels opnieuw. En DT-regels. En de passé composé, als die nog bestaat. Levenslang lerend knikt de buurman over de haag. Je hoopt dat de doe-het-zelfzaken sluiten in de algemene verlofperiode of je buurman loopt weer een heel seizoen te zagen, schuren, boren, lassen, lijmen, gieten en slijpen alsof hij op zolder mini-Europa aan het nabouwen is, maar dan in het groot. En waarschijnlijk met ons belastingsgeld. De volgende keer nies je los in zijn tuin. De ultieme revanche.

Al die leerlingen en studenten op online platformen, kunnen we dat wel aan? Wat als er teveel verkeer op de SmartSchool servers zit? Dan nationaliseren we SmartSchool en verbouwen het Federaal Parlement tot een serverfarm, met koelsysteem enal. Het Vlaamse is daar veel te warm voor. En vluchtelingen? Die krijgen pre-teaching, vanaf het moment ze de boot betreden. Een laptop of tablet, de Bednet-app en ze zijn vertrokken. Tegen dat ze hier aankomen spreken ze beter Nederlands dan de helft van alle Vlamingen.


<< Volgende ———————————————————————————– Vorige >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *